Tuesday, September 22, 2009

something for something special...

Assalamualaikum....

ina sudah pergi dan pulang dari mangalore. perjalanan yg mengambil mase semalaman=12jam itu sungguh lah memenatkan. bukan itu sahaja malah jalan raye nye boleh tahan. tahap first class punye tetapi mengenangkan nak beraye dgn kawan2 itu semua tak menjadi masalah! hehe

ina dan dua lagi kawan ina fazilah dan aziemah bertolak dalam pukul 630 petang sabtu dan tibe di mangalore dalam pukul 7 pagi. hajatnye ingatkan raye hari ahad rupe2 nye kene puasa sehari lagi. takpe la asalkan boleh beraye dgn kawan2. setibanye di maharaja residency ina bertemu dgn kawan lame merangkap kawan kesayangan ina cik siti hawa dan menumpang tidur. setelah berehat beberapa ketika maka ina pun keluar lah berjalan2 melihat bandar mangalore ditemani cik siti hawa.
sungguhlah. bandar mangalore besarlah lagi berbanding dgn belgaum yg tak seberapa. agaknye kalau ina tinggal di mangalore bahagia juga kot. tapi takpe la sudah takdirnye ina di belgaum pasti ada hikmahnye..

penat berjalan2 ina pun pulang ke apartment hawa. kami bersiap2 pula masak untuk berbuka. selesai berbuka maka acara memasak pun bermula. bayangkan lah rumah hawa ditugaskan untuk memasak ayam masak merah. ayam nye saje 24 ekor! macam nak buat kenduri kawen! ina tak dapat nak bnyk membantu sgt almaklumlah kepenatan perjalanan 12 jam masih berbaki sekadar tolong memblender bawang bole la~ hehe tanpa sedar sambil pegang handphone pun bole tertidur.

esoknye bangun pagi2 dan bersiap untuk ke rumah cik faridahanum. satu lagi kawan ina di mangalore ni. almaklum lah rumah anum ni hallnye luas jadi dijadikan markas untuk kami kaum muslimat tuk bersolat hari raya aidilfitri. selesai bersolat kami mendengar sedikit tazkirah minum pagi dan bersurai. jamuan hari raye pula diadakan di tepi pantai sultan battery.
bersegera pulang. ketemu juga dgn ibu kawan ina, diana. tetibe ditegur 'hai ni pengantin baru k? berinai penuh kat tangan!' 'eh tak lah saje suke2' sambil tersengih2 ina berkate2. tak sangka pulak mendapat perhatian ramai tgn ina ni hehe. pulang ketemu pula dgn kak naufa dan kak izzah di kawasan parkir kereta di maharaja residency. 'org belgaum ade kat sini rupenye' itu lah kate2 kak naufa. seperti biase reaksi ina tersengih2 je la
bersiap2 tukar tudung pakai selendang pulak (amboi bukan main lg!) touch up sket2! bukan touch up sorg2 jer. dgn hawa2 pun ina touch up kan. mekda nak pakai celak jer. shu pulak masih tetap dgn pendirian tak maw ape2 tercalit di wajah! hehe (shu jgn marah taw ampun!!!)
bertolak ke sultan battery. wah seronoknye nak beraye! sesampai di sane terasa segan lah pulak. almaklumlah sy org asing. dgn senior2 di sane lg. mmg segan sungguh. ade pulak seorg senior lelaki di sane berkate2 begini. 'eh nape aku nampak bnyk makhluk2 asing kat sini ni?' haish tak bg kami join k?? tak pelah angkat kaki balik la. terase sket hati di buatnye. tapi takpe la rayekan...
majlis dimulakan dgn takbir beramai2 di dalam hall kemudian sesi bergambar (kami takleh join la org lwar kan~) then barulah aksi bersantap! bnyk nye la makanan sampai berlebih2. tapi ina pun takde la melantak sekadar makan lah. mane taknye bukan senang nak jumpe nasi tomato, ayam masak merah, rendang daging, nasi himpit n kuah kacang kat india ni! dan satu lg air limau buatan sahabat sy!!!
selesai makan ramai juga yg masih meneruskan aktiviti bergambar masing2. dan ina pun menunggu masa untuk menaiki bot. bersiar2 di atas bot dgn kawan2. angin yg membelai2 dan pemandangan yg indah membuatkan rase nak tidur. tapi ina tak tido. tangkap gamba org tidur ade la hehe.
pulang ke rumah hawa jam 3 dan berehat sebentar. tertidur kepenatan dan terjaga kembali jam 430. bersiap2 untuk pulang ke belgaum. packing2 dan angkat barang masuk kereta. selamat tinggal mangalore~. sedih tak terkata di hati nak meninggalkan sahabat ina ni. akhirnye kami pulang juga. perjalanan 12 jam=semalaman bermula kembali. jam 6 petang bertolak dan tiba 6 pagi juga...
something for something special... hmm ade makne tu.. biarlah berpenat dan sesusah mane pun perjalanan ina tapi pada akhirnye ina sampai ke destinasi yg dituju. perjalanan yang menjadikan aidilfitri kali ini sesuatu yg istimewa, indah dan bermakne pada ina... =). terima kasih semua di mangalore kepade yg mengenali mahupun tidak. insyaAllah ade rezeki sy sampai lg...

5 comments:

norfaridahanum mad norizan said...

aq br nk ckp "hoi!gambar aq takkan xde..nasib bek la ada 2 3.kalo x mmg aq kecewa.hahaahah!"

selamat hari raya amal
maaf zahir batin

tq dtg sinih.len kali aq trun sana gak =)

sitihawa said...

huhuhu....ko balik je...mlm tu aku cm terdengar2 suara ko gelak2....[ditegaskan disini,tiada unsur2 makhluk halus] hahahahha...

nur_amalina said...

aku mish kat korg sume hehehe mekacih n selamat hari raye juger... maaf zahir dan batin sayang korg sume =)) mekacih untuk sumenye...

mama said...

Untuk gambar hari jadi Aliyah tengoklah blog mama.

Miss u so much

~*puding caramel*~ said...

salam!!

weh mana tudung siti yg ko beli ngan aku tu? mane? mana?