Thursday, January 8, 2009

musim sekolah

Assalamualaikum...

sesi persekolahan bg tahun 2009 dah bermule dr hari isnin yg lepas. tepat pade tanggal 5 januari 2009. kalau nak diikutkan ina juga akan bermule sesi pembelajaran semula pade 5 januari, tapi disebabkan evacuation (dimane menteri2 karnataka bermesyuarat di universiti ina dan hostel kami diambil alih fungsinye) makanye ina masih lagi bermukim di malaysia tanah airku ini sampai la hujung bulan ini insyaAllah...

disebabkan ina bercuti, jadi ina kene la menjadi tukang menjemput adik2 dr sekolah. sebabnye masih belum teratur lg pergi dan pulangnye kanak2 ini ke sekolah. lepas ina dah balik ke india tak tahulah macam mane nanti.

musim sekolah tak boleh lari dari membelanjakan wang. ibu bape mmg kene sediakan peruntukan tuk sume ni. kene beli baju sekolah, beg sekolah, kasut sekolah, alat tulis, buku sekolah, dan yg paling penting mesti dibayar yuran sekolah.

apabila dah berusia macam ina ni (20 dan bakal masuk 21 tahun) dan lagi ade adik2 kecil maka ina perlulah sedikit sebanyak membantu menguruskan mereka. sebenarnye itupun di suruh mama kalau tak tengok aje la.. pergi membayarkan yuran dan membelikan buku sekolah. sebenarnye buat kerja2 seperti ni boleh bagi ina buka mata sedikit. barulah terfikir macam mane kalau ina dah jadi mak orang nanti. macam mane nak uruskan persekolahan anak2 (eceh jauhnye fikir~ hahaha tak de lah main2 jer)

hari pertame sekolah memang tak dapat nak lari lagi dari kesesakan lalu lintas. pendek kate kalau jalan kaki tu lagi cepat dari naik kereta. baiklah jalan kaki kan?? perjalanan yg sepatutnye tak sampai 10 minit naik kereta boleh jadi sampai 20 tak pun 30 minit. mujur hari2 yg seterusnye dah berkurang sedikit.

ina perhatikan ketika menghantar aliyah pegi sekolah. kecil2 je adik2 ni beg nye pula bukan main lg. ade yg beg lagi besar dari tuan empunye badan. semue duduk2 dgn mak atau ayah masing2. menunggu di suruh beratur. bayangkan kanak2 ni tak kisah berpanas. semangat betul nak beratur. kalau ina la selagi tak panggil jgn harap nak beratur. budak2 biaselah..

selepas menghantar kenela menunggu untuk menjemput syahirah pula. kebetulan aliyah masuk darjah 3 syahirah masuk darjah 4, sesinya berbeza jadi tunggu ajelah. nampaklah mak ayah masing2 menunggu anak2. bile anak2 nampak parent mereka berlarilah dgn wajah ceria. ayah ambil beg yg berat tu tolong bawakan untuk anak die. mak2 pun same. ina je jahat sket malas nak bawa. bawa la sendiri syahirah oi~

sayang nye la parent dorg ni. pergi berhantar balik berjemput. dah jemput bawakan lagi beg. kalau yg manje lagi tu singgah beli2 jajan dulu tepi jalan. bercakap pasal menunggu ni, setelah beberape hari pergi menjemput budak kecil ina dah cam dah makcik2 yg selalu menunggu anak2 mereka ni. umpama macam ade satu persatuan ibu2 di situ. mereka akan berkumpul dan bercerita la itu dan ini. agak kuat sampai ina pun rase macam nak pasang telinga jer dgr ape yg mereka cakap. biaselah bnyk la ceritenye....

lagi satu perkare yg ina nak tulis kat sini. kenape kanak2 suke membeli makanan2 tepi jalan ni. even syahirah dan aliyah pun suke beli. kalau dilarang pun tak jadi ape. nak juga beli. bukan ape pade ina makanan tu tak bersih dan tak elok untuk kesihatan, lagi2 mereka ni dalam proses nak membesar dan tgh belajar.

ina pun suatu mase dulu beli2 juga tapi selepas ade pihak berkuase dtg beri ceramah kat sekolah barulah ina tahu betape tidak eloknye makanan2 ini. dan sejak itu ina pun dah berhenti membeli makanan2 rapu ni. hairannye apekah tidak ade lg ceramah seumpama itu di sekolah. sedarkan anak2 ini semua??? kalau dulu kalau ade pihak berkuase dtg mesti bertempiaran lari semua penjaja ni. sebab mungkin takde lesen dan akan ditahan. dimanakah semue tu skrg.

dengan keadaan sepanjang depan sekolah yg sampahnye bertaburan. pemandangan seumpama ni sakit mata tgk. bukan tak ade tong sampah tapi mentaliti kelas ketige punye pasal la sampah bertaburan. makan2 makanan rapu buang sampah kat tgh jalan. ape mak ayah tak ajar buang sampah dalam tong sampah k? kalau kanak2 boleh diampun maaf lg, kalau yg sekolah menengah?? hai malu lah sedikit dgn adik2 wahai pelajar. jejantas yg berlubang pecah ditengah2.

isu lain pula yg ina nak perkatekan di sini. isu pelajar yg suke melepak. lagi2 pelajar sekolah menengah. sekolah budak2 ni sebelah dengan sekolah menengah. ya, pelajar sekolah menengahlah yg suke dgn perangai melepak2 ni. sebabnye murid sekolah rendah kebanyakannye di jemput langsung pulang ke rumah. naik berbulu mate ina tgk. habis sekolah balik la rumah. ini tidak duduk depan sekolah berborak2 bercampur lelaki perempuan.

yg lelaki nye dgn baju dah tidak tuck in, adekalenye nak tunjuk bagus merokok lagi. yg perempuannye baju sengaje disingsing lengannye, kainnye sengaje ditinggikan sedikit bagi nampak stoking. apelah nak jadi dengan mereka ni. pergi sekolah untuk suka2 kah?

dahulu ade SPBT. sesiape yg layak akan diberi pinjaman buku teks. yang berkemampuan belilah sendiri. tapi sekarang semua pelajar dapat pinjaman. tidak mengira status kewangan famili. bukunye masyaAllah siket punye bnyk. tak cukup buku teks nak buku aktiviti lagi. dengan buku tulis lg. berat2.. berat lagi beg yg perlu digalas murid2 ke sekolah. kasihan...

oklah hal buku selesai yuran pula. yuran sekolah sekarang pun mahal juga. bnyk nye la mak ayah abiskan duit tuk anak2. kalau tak berjaye juga tak tahulah nak cakap ape. kalau tak terlalu berjaye tak pe, tapi yg penting menjadi manusia bergune. semoga kanak2 yg umpama kain putih ini dicorakkan dgn warna2 yg elok oleh ibu bapa mereka.

panjang sungguh cerite ina pade post kali ni. cukup la sekadar yg ina curahkan dari ape yg ina lihat dan fikirkan. kadang2 dalam dunie ni bukan semua perkare yg kite fikirkan akan terjadi mengikut kehendak kite. tapi kite perlu sentiase berusahe untuk memperbaiki sesuatu yg kurang baik kepade yg lebih baik bukan??

2 comments:

~*puding caramel*~ said...

berapa harga yuran sekolah setahun?

nur_amalina said...

heheh yana bab berape tu aku tak leh nak jawab sgt la
kalo skola agame tu 150++ ade la kot campur buku kalo skola kebangsaan aku tak sure sebab aku tak pegi membayar nye huhu~